بلاگ

سود پرک (کاستیک سودا) چیست و چه کاربردی دارد؟

سود پرک

سدیم هیدروکسید (Sodium hydroxide)، کاستیک سودا (Caustic Soda) یا سود سوزآور یا سود پرک با فرمول شیمیایی Noah که ماده‌ای جامد و سفیدرنگ با دمای ذوب ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد و چگالی ۲٬۱۳ است.

 

کاستیک سودا چیست؟

این ماده شیمیایی پر مصرف دارای قابلیت های بالایی بوده که با توجه به کیفیت تولیدی آن می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

کاربرد سود پرک

کنترل PH، خنثی‌سازی اسید، گاز زدایی، ساخت خمیرسلولز و کاغذ، در صنایع گاز و نفت (برای زدایش آلاینده‌های اسیدی در فرایند گاز و نفت)، ساخت صابون و پاک کننده‌ها، صنایع ابریشم مصنوعی و سلوفان، تصفیه آب، فرایند مواد غذایی، زدایش گاز از دودکش، معدنکاری، ساخت شیشه، فرآیند نساجی، ضدعفونی سبزیجات، احیاء لاستیک، حکاکی و فلزکاری، فرآیند آلومینیوم‌سازی، آماده‌سازی چسب، زدایش رنگ، به عنوان ماده ضدعفونی کننده.

عوارض و خطرات کار با سود پرک

سدیم هیدروکسید می‌ تواند به راحتی با پروتئین‌ ها و چربی‌ ها در بافت‌ های زنده ترکیب شود سوختگی ‌های شیمیایی ایجاد کند و ممکن است در تماس با چشم باعث ایجاد کوری دائمی شود.

بنابراین، هنگام استفاده از این ترکیب یا محلول‌های آن، همیشه باید از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش‌های لاستیکی، لباس ایمنی و حفاظت چشم استفاده شود. در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم ها محل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب فراوان شستشو دهید.

این ماده شیمیایی در صورت بلع می تواند باعث آسیب جدی ‌شود و مری و رگ‌ های خونی را می ‌سوزاند و می‌ تواند منجر به خونریزی منجر به مرگ شود.

توجه داشته باشید که انحلال در آب سدیم هیدروکسید بسیار گرمازاست و گرمای حاصل می ‌تواند باعث سوختگی یا آتش گرفتن مواد اشتعال زا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *